مواضع روشنفکران نسبت به تأسیس فرهنگستان در دورۀ رضاشاه (با تأکید بر مواضع محمدعلی فروغی، عیسی صدیق و سیدحسن تقی زاده)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه شمس الدینی
- استاد راهنما هادی وکیلی عباس سرافرازی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
تشکیل فرهنگستان ایران در 12 خرداد1314، یکی از مظاهر ناسیونالیسم باستان گرا در تاریخ معاصر ایران است. اندیشه ی ملی گرایی که در طی قرن نوزدهم از اروپا وارد ایران دورۀ قاجار شده بود، در دورۀ رضاشاه به اوج خود رسیده ودر مظاهر واشکال مختلف بروز کرد. یکی از عمده ترین اشکال این اندیشه، توجه به زبان فارسی به عنوان زبان ملی و تلاش برای سره نویسی و در نهایت تشکیل فرهنگستان برای حفظ این زبان و وضع واژه های مورد نیاز بود؛ که در این زمان اقتباس از فرهنگ و تمدن غرب شدت گرفنه بود و ضرورت وضع واژه های جدید احساس شد. در برابر تشکیل و عملکرد فرهنگستان روشنفکران عقاید متفاوت و گاه متضادی بیان داشتند. از این رو در این پژوهش، پس از بیان مختصری از بستر ها و پیش زمینه های ایجاد فرهنگستان در دورۀ قاجار و رضاشاه، به بررسی عقاید روشنفکران در مورد تشکیل فرهنگستان، با تأکید بر افکار و اندیشه های ایشان پرداخته شده است. این پژوهش همچنین تلاش دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا موافقت روشنفکران، موافقت با شروط و اساسنامۀ فرهنگستان بوده یا موافقت با عملکرد آن ؟ از طرف دیگر آیا مخالفت روشنفکران یکسان بود؟ آیا روشنفکران با تأسیس فرهنگستان مخالف بودند یا با عملکرد آن ؟ روش نگارش این پژوهش مبتنی بر روش تاریخی و تحلیلی و با استفاده از اسلوب کتابخانه ای است.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملنقش و جایگاه برخی از سیاست مداران عصر رضاشاه دربارة مسائل فرهنگی: «محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، تیمورتاش، مخبرالسلطنه (مهدیقلیخان هدایت) و عیسی صدیق اعلم»
در مقاله تلاش شده است با مطالعهی اندیشهها و رفتارهای نخبگان سیاسی- فرهنگی عصر رضاشاه پاسخی برای این پرسش بیابیم که آیا رضاشاه خود طراح سیاستهای فرهنگی حکومتش بود و یا طراحان دیگری سیاستهای فرهنگی این عصر را تدوین میکردند. به همین منظور خلاصهای از شرح احوال و اقدامات چهرههای برجستهای مانند: محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، تیمورتاش، مخبرالسّلطنه (مهدیقلیخان هدایت) و عیسیصدیقاعلم بررس...
متن کاملواکنش نیروهای مذهبی به جشن تاجگذاری پهلوی دوم (با تأکید بر مواضع امامخمینی(س)
چکیده: جشن تاجگذاری پهلوی دوم در تاریخ 4 آبان ماه 1346 پس از 26 سال تأخیر از روی کار آمدن شاه جدید در تالار موزه کاخ گلستان برگزار شد. وضعیت سیاسی اقتصادی کشور در شهریور 1320 و اشغال آن توسط متفقین و همچنین عدم مشروعیت مکفی، امکان برگزاری مراسم تاجگذاری را سلب کرده بود. قدرتیابی پهلوی دوم بهویژه پس از کودتای 28 مرداد 1332، او را بر آن داشت تا جشن تاجگذاری را برگزار نماید....
متن کاملمحمدعلی فروغی (ذکاءالملک) در رویارویی با محمد مصدق (مصدقالسلطنه)
محمد علی فروغی پسر محمد حسین فروغی (ذکاءالملک)، از سیاستمداران و اهل فکر و فرهنگ در اواخر دوره قاجاریه و ابتدای دورۀ پهلوی بود. وی به دلیل آثار فرهنگی و اعمال سیاسی خود به عنوان یک شخصیت چند وجهی در تاریخ معاصر ایران مشهور میباشد. دربارۀ رفتار سیاسی وی نظرات و مستندات بسیار و گاه نیز گوناگون است. موضوع مقالۀ حاضر، به بازشناسی این چهره معروف به استناد نامهای که وی به دوستی [؟] نگاشته است، میپ...
متن کاملمواضع سکوت در آرای ویتگنشتاین در مقایسه با فرهنگ اسلامی (با تأکید بر آرای امام خمینی)
نویسنده در این مقاله درصدد برآمده است تا مبحث «سکوت» را از دو منظر متفاوت ــ ویتگنشتاین و فرهنگ اسلامی ــ مورد مقایسه قرار دهد. در این مقاله که از سه قسمت تشکیل شده است، ابتدا چکیدهای از آرای ویتگنشتاین ارائه شده است تا نشان داده شود که چگونه ویتگنشتاین کار خود را به عنوان منطقدان آغاز کرد، در مسیر تفکر خود حوزه امور بامعنا و بیمعنا را مشخص نمود و آن را از گسترة تنگ منطق به امور دیگر سرا...
متن کاملبررسی رابطه دین و سیاست در اندیشه روشنفکران عصر پهلوی اول ( فروغی و کسروی و تقی زاده )
دین و سیاست از مهمترین مبانی و مولفه های هستند که در هر جامعه و در هر دوره ای تاریخ از اهمیت و تاثیرات بسزایی بر بشریت و زندگانی او برخوردار بوده اند. لذا در برخی از ادوار و جوامع میان این دو همراهی و پیوند برقرار بوده است و در برخی موارد دیگر دین و سیاست از یکدیگر جدا مانده و جامعه ای سکولاریستی بوجود آمده است. از دوران مدرنیته و جوامع غربی می توان بعنوان مهمترین نمود عینی سکولاریسم اشاره کرد....
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023